pokaser

pokaser

pokaser

pokaser

pokaser

  • ۰
  • ۰

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟ یکی از حساس ترین، حیاتی ترین و مهم ترین قطعات در سیستم ترمز، لنت ترمز است که در چرخ ها، اصطکاک تولید می کند و موجب توقف خودرو می شود. در واقع، لنت ترمز نیروی جنبشی چرخ در حال حرکت را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل می کند. در اینجا چرخ به وسیله موتور می چرخد. سپس نیروی حرارتی را در اطراف پخش می نماید تا سرعت ماشین کم شود و توقف کند. کیفیت و جنس این قطعه با ایمنی و سرنشینان رابطه مستقیمی دارد.

این قطعه کوچک بر اثر ساییدگی در طول زمان پوسیده شده و قدرت نیروی ترمز کاهش می یابد. در نتیجه ترمز از کار می افتد. هر قطعه ای در خودرو بعد از مدتی به تعویض نیاز دارد و عمر مفید آن به اتمام می رسد. لنت ترمز سراتو هم از این موضوع مستثنی نیست. توجه به علائم زمان تعویض آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تعویض به موقع لنت ترمز از آسیب دیدن قطعات دیگر جلوگیری می کند و جان سرنشینان را نجات می دهد. در ادامه به عمر مفید لنت ترمز سراتو می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بدانید که لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند و چه زمانی باید آن را تعویض نمود‌.
لنت ترمز سراتو

سراتو و هر خودروی دیگر از قطعات مصرفی مختلفی تشکیل شده که مهم ترین آن ها، لنت ترمز می باشد. این قطعه کوچک ولی حیاتی از نقش مهمی در ایمنی سرنشینان برخوردار است. لنت ترمز سراتو سایپا با ایجاد اصطکاک در چرخ های در حال حرکت، توقف خودرو را به همراه دارد. سراتو دارای دو لنت جلو و عقب است که با یکدیگر متفاوت هستند. لنت های جلوی سراتو از نوع دیسکی می باشند. یعنی به وسیله یک صفحه دیسکی شکل صاف تشکیل شده که مستقیما با چرخ های جلو در ارتباط است. اما لنت عقب سراتو از نوع لنت کفشکی یا ترمز کاسه ای می باشد.

ترمزهای کاسه ای از قطعات ریز زیادی تشکیل شده اند که با یک مکانیسم ساده کار می کنند. در هنگام ترمزگیری، میزان فشاری که به محور جلوی خودرو وارد می شود بیشتر از محور عقبی آن است. به همین دلیل معمولا لنت های جلویی خودرو با کیفیت تر از لنت های عقبی آن هستند. به طور کلی، با مرور زمان لنت های ترمز سراتو فرسوده شده و عملکرد خود را از دست می دهند. در نتیجه، خودرو به خوبی کار نمی کند. برای جلوگیری از بروز مشکلات و خیارات جانی و مالی ، لنت های ترمز سراتو را به موقع تعویض نمایید.

علائم تمام شدن لنت ترمز

زمانی که لنت ترمز تمام‌ شود موجب صدمه زدن به چرخ ها و سیستم ترمز، وارد کردن خسارت مالی زیاد و خطرات جانی می گردد. به همین دلیل با پیشرفت تکنولوژی سازندگان خودرو برای هشدار به راننده فکرهای بهتری می کنند. مهم ترین آن ها، ضد قفل و چراغ هشدار ترمز در صفحه کیلومتر است.

اما از علائم دیگر تمام شدن لنت ترمز برای ماشین های قدیمی و جدید عبارتند از:
۱. صدا دادن ترمز هنگام ترمز گرفتن

شنیدن صدای سوت از سمت چرخ ها هنگام ترمز گرفتن نشانه تمام شدن لنت می باشد. اگر لنت را به موقع تعویض نکنید، دیسک چرخ خودرو صدمه می بیند. در این صورت خسارت بیشتری به شما وارد می شود.
۲. لرزش هنگام ترمز گرفتن

هنگام ترمز گرفتن و کاهش سرعت خودرو، پدال ترمز شروع به لرزیدن نموده و این لرزش به فرمان و خودرو منتقل می شود. این یکی دیگر از علائم تمام شدن لنت ترمز است.
۳. سوت کشیدن یا خرخر کردن لنت ترمز

این مورد به علت های مختلفی به وجود می آید که یکی از آن ها تمام شدن لنت ترمز است. در این مورد قبل از آسیب رساندن به دیسک چرخ باید لنت ترمز تعویض گردد.
۴. روشن شدن چراغ اعلان ترمز

خودروهای دارای ترمز ABS تا وقت تعویض لنت به طور اتوماتیک اخطار می دهند. ترمز Abs یا ضد قفل برای جلوگیری از سرخوردن در مواقع لیز بودن زمین و چرخ می باشد و توقف سریع تر و دقیق تر را انجام می دهد. چراغ هشدار ترمز به دلایل مختلفی روشن می شود که یکی از آن ها تمام شدن و یا زمان تعویض لنت ترمز است. همچنین قطع سیم ترمز چرخ و ارسال نکردن سیگنال به ecu خودرو، کم بودن یا احتمال نشتی روغن ترمز، خراب شدن شاسی تفنگی یا بالا بودن ترمز دستی از دلایل دیگر هستند.
۵. متمایل شدن خودرو به یک جهت در هنگام ترمز

متمایل شدن ماشین به یک سمت و نامیزان شدن خودرو دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ‌ها، تمام شدن لنت ترمز سراتو وارداتی است. یعنی لنت ها به یک اندازه مصرف نشده اند.

  • ۰۲/۰۸/۲۸
  • basker nsdo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی