pokaser

pokaser

pokaser

pokaser

pokaser

  • ۰
  • ۰

شرایط قسط بندی مهریه

همان گونه که می دانیم در ازدواج یکی از حقوق مالی زوجه مهریه است. پس از جاری شدن صیغه عقد و در صورت مطالبه مهریه زوجه لازم است که از سوی زوج پرداخت شود. بر اساس قانون کشور ما که برگرفته از شرع اسلامی است، مهریه یک دین محسوب می ‌شود که بر گردن مرد بوده و او باید آن را پرداخت کند. ولی با در نظر گرفتن مبلغ بالای مهریه ها در برخی مواقع ممکن است مرد استطاعت مالی لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد یا فقط بخشی از مهریه را بتواند پرداخت کند. در این صورت زوج پس از صدور حکم می‌ تواند نسبت به درخواست قسط بندی پرداخت مهریه اقدام کند. اگر احراز شرایط اعسار صورت گیرد، مهریه بر اساس شرایط زندگی و درآمدی که مرد دارد قسط بندی خواهد شد. 
شرایط مرد برای پرداخت مهریه
اموالی که مرد دارد به جزء مستثنیات دین برای مهریه قابل مطالبه هستند. یعنی یکی از عواقبی که اجرای مهریه دارد، این است که اموال مرد تا حدود مهریه از سوی دادگاه یا اجرای ثبت قابل توقیف هستند. یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مرد در مواردی که توان پرداخت صداق یا همان مهریه را نداشته باشد، فقط تا ۱۱۰ سکه از مهریه قابلیت اجرایی دارد و برای آن امکان جلب زوج وجود خواهد داشت. برای بیشتر از این میزان استطاعت و توان مالی زوج ملاک پرداخت مهریه خواهد بود. 
پس از آنکه زنی مهریه خود را درخواست می کند، سه حالت ممکن است وجود داشته باشد نخست این که توان مالی پرداخت مهریه را دارد. مورد دوم این که توان پرداخت فقط بخشی از مهریه را دارد و در حالت سوم توان پرداخت مهریه را نخواهد داشت. برای موارد دوم و سوم قسمتی از مهریه مطرح خواهد شد. در حقیقت هنگامی مهریه توسط دادگاه قسط بندی می شود که زوج قادر به پرداخت آن نباشد یا به اصطلاح زوج معسر باشد. 

شرایط مرد برای پرداخت مهریه
در تعریف معسر می توان گفت معسر فردی است که به دلیل نداشتن مال و دارایی به جز از مستثنیات دین یا در دسترس نبودن آن قادر به پرداخت بدهی های خود نیست. هنگامی که دادگاه رای به پرداخت مهریه را صادر می کند، زوج می تواند درخواست اعسار خود از پرداخت مهریه را به دادگاه عرضه کند. اگر زوج بتواند در ۳۰ روز درخواست اعسار خود را به دادگاه عرضه کند تا زمان تعیین تکلیف و رسیدگی به درخواست اعسار برای مهریه جلب نمی شود. در غیر این صورت امکان جلب زوج وجود خواهد داشت. اگر درخواست اعسار توسط دادگاه مورد قبول واقع شود، به تناسب وضعیت مالی زوج برای پرداخت مهریه یک پیش قسط و اقساط ماهیانه یا چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد.
البته شایان ذکر است که پیش قسط اقساط باید به طور کامل و منظم پرداخت شود. زیرا در غیر این صورت امکان جریمه برای مرد وجود خواهد داشت. یکی از موارد دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، این است که امکان توقیف مستثنیات دین برای پرداخت مهریه وجود نخواهد داشت.

منبع : https://silverbookco.com/

  • ۰۲/۰۱/۲۷
  • basker nsdo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی